Hittolainen, meinaa oikeesti inspiroida toi agility päälajiksi asti itseään.. Ja just kun kaks vuotta sitten päätin, että ei näin. Agi jää sivulajiksi. No onneksi aika on rajallinen, enkä pysty tän kummemmin sitä reenaa, pari kertaa viikossa ja kerran vaan ohjatuissa.

Tänää olin omien koirien kaa hallilla, lämmiteltiin hieman liian pitkällisesti metsässä kun siellä oli koirien mielestä NIIIIN ihanaa kun lumet oli sulanu pääosin! Aloitettiin treenit hyppytekniikalla, joku oli just ennen meitä tehny ilmeisesti hyppytekniikkaa niin otin sieltä yhden harjoituksista mikä oli valmiina ja tein sen. Siinä oli rimat vinossa vuorotellen eri suuntaan ja välit 6-6-9-10 jos nyt muistan oikein. Molemmat koiriesta suoriutu tästä hyvin, tosin Maisa yritti ensin oikoa vikan hypyn, mutta yhdellä palkan peitolla se loppui. Sitten tehtiin kutosen välillä perussarjaa. Kuvasin koiria videokameralle, mutta kuvan laatu on niin paska, ettei sitä voi laittaa tänne, sen verran siitä nyt näin, että mun mielestä molemmat käytti hyvin kroppaa ja oli oikeissa kohdissa oikeinpäin. Milon drive oli pikkasen tasalaatuisempaa ja sen vuoksi se myös pidensi paremmin. Maisa vähän harppo vikan yli.

Hyppytekniikan jälkeen tehtiin sitten "rata", joka sisälsi 9-13 estettä, tein kaksi eri versiota. Radalla oli hyppyjä, keinu, putkia, a ja kepit. Ensin käytiin Maisan kanssa kertaa kontaktit ja kepit pelkästää ja sit tehtiin rataa. Putkelle takaaleikkaus tökki, yksittäisenä toimi kun palkkasi, mutta radalla se jostain syystä kiels sitä, meni kyllä suusta sisään, mutta sitten kääntyi. Pitää vissiin alkaa treenaa niitä enemmänkin vaikka suoralla putkella ja lentävällä palkalla. Radalla Maisa oli kyllä nopea ja hieno, mutta videolta näki, että mä mokailen paljon ja myös hidastan Maisaa sillä, että mun ohjaus on myöhässä ja hapuilevaa. Niin on sitten Maisankin meno. Milon kanssa sama juttu. Aan kontaktilla mä taas palkkailin ihan tyhmästi, palkkasin kun otti kontaktin ja sen se ottikin joka kerta, mutta sitten kun se lähti sieltä omin nokkinensa niin palautin sen ja sit palkkasin kun se pysyi siellä. Ei kovin loogista koiralle..?  Pitäis palauttaa kehua, mutta ei palkata namilla, vapauttaa ja sitten uusi yritys. Sillä ei tuntunut olevan kauhean suurta merkitystä, että A oli radalla kun hidastin Maisaa ennen sitä, mutta toisaalta se hidastaminen on ihan perseestä kun haluaisin nopean ja varman suorituksen enkä opettaa sitä himmailee.. Sitten taas pelkän kontaktin hiominen ilman Aan suorittamista ei meinaa tuottaa toivottua tulosta. Sillonhan se ei virheitä tee oikeastaan. Mutta jatketaan häiriötreeniä kontaktilla ollessa. Oon yrittänyt olla itse 100%:nen siinä, että päästän sen vaan vapaa-käskyllä kontaktilta, mutta oonkohan mä sitten siinäki luistanu? Tai sitten Maisa ei oikeesti ole vaan niin pikkutarkka kelpie kun kuuluis olla..

Videolta kun katselin koirien liikkumista esteillä niin olin tyytyväinen siihen mitä siitä sutusta nyt näkyi, Milo teki vain muutaman epävarman näköisen hypyn ja Maisa meni mielestäni koko ajan ihan siististi. Rimat oli tosissaan vaan 35cm, mutta silti. En viitti vielä vaatia Maisalta isompia radalla kun kunto on heikohko. Treenistä vielä, oli mahtavaa kun hetkittäin tuli sellainen flow-tunne ja tuntu et oikeesti mä olen ohjauksessa suurinpiirtein oikealla ajoituksella ja koira tulee sinne minne haluan! Pääosin tunne oli kyllä, että "mä olen niiiiiiin myöhässä, APUA"!!